Rutger van Dijk (1966) is geboren als zoon van een onafhankelijk animatiefilmmaker en kunstenaar, en een producente van film en theater. Zijn carrière start in 1984 als theatertechnicus bij de Haarlemse Toneelschuur, waar hij tot 1989 actief is. Tussen 1985 en 1988 werkt hij daarnaast als belichter en apparatuurbeheerder bij Stichting Technische Theatergroep Perspekt.
In het theaterseizoen 1989/1990 is hij werkzaam als belichter en stage manager voor Bosje Bloemen van Karin Bloemen. Aansluitend verzorgt hij de lichttechniek voor de Orkater-producties De Laatste Lucifer en De Ivanovs.
In 1992 keert Van Dijk terug naar de Toneelschuur, ditmaal als productieleider. Tussen 1984 en 1994 is hij daarnaast als freelancer betrokken bij een breed scala aan producties, waarbij hij verantwoordelijk is voor licht, geluid, projectie, transport en rigging. Ook maakt hij lichtontwerpen voor diverse theater- en dansvoorstellingen, festivals, concerten, congressen, evenementen en productpresentaties, zowel in binnen- als buitenland.
Van 1993 tot 1994 is hij stagemanager tijdens de Europese tournee van Bubbling Brown Sugar. In 1994/1995 volgt een tweede tour, ditmaal als Technical Show Supervisor voor Saltimbanco van Cirque du Soleil. Vervolgens treedt hij in dienst bij Jansen & Jansen / Focus Showequipment als accountmanager en technisch productieleider, waar hij betrokken is bij grote producties zoals Evita, La Cage aux Folles, Torch Song Trilogy, Miss Saigon, West Side Story, Cats en de Uitmarkt.
In 1997 wordt Van Dijk aangesteld als Nederlands vertegenwoordiger van VariLite Benelux, verantwoordelijk voor de distributie van de Series 200- en 300-schijnwerpers. Kort daarna wordt hij manager van VariLite Production Services / EML (VLPS Amsterdam).
In 2000 richt hij samen met Sierk Janszen het bedrijf Ground Zero BV op. Deze onderneming fuseert in 2005 met De Lichtontwerpers Associatie tot Rapenburg Plaza BV. Binnen deze organisatie vervult Van Dijk diverse rollen, waaronder die van financieel manager, ontwerper, adviseur en projectleider. Hij is betrokken bij de bouw en renovatie van talloze musea in binnen- en buitenland, waaronder de verbouwing van het Scheepvaartmuseum en de realisatie van het Nationaal Militair Museum. Daarnaast doceert hij aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en verzorgt hij diverse incompany trainingen. Ook is hij als associate lighting designer betrokken bij het Las Vegas-avontuur van illusionist Hans Klok.
Sinds 2016 is hij werkzaam als projectleider en adviseur bij Theateradvies BV. Daar ontwerpt, coördineert en begeleidt hij de uitvoering van uiteenlopende projecten. Zijn expertise ligt onder meer op het gebied van AV-installaties, lichtsturing, contentbeheer, netwerken en logistieke oplossingen voor theaters en musea.
Vanaf 2018 werkt Rutger van Dijk vanuit zijn eigen onderneming SemMika BV, waarmee hij museumdirecties, lichtontwerpers, tentoonstellingsontwerpers, experiencemakers, theatermakers en kunstenaars adviseert en ondersteunt op technisch en productioneel vlak. Tot zijn opdrachtgevers behoren onder meer Beeld en Geluid, Havenbedrijf Rotterdam, Madurodam, Studio DRIFT, Naturalis, De Nederlandsche Bank, het Ministerie van Defensie, Paleis Het Loo, het Universiteitsmuseum, Artis, HeinzLoopstra Lightdesign en Kossmanndejong.
Dat hij daarnaast nog tijd vindt voor zijn passies – gadgets, speelfilms en series, Citroën ID/DS, Apple-computers, zijn Hymer-camper, stripalbums, muziek, theater én zijn gezin – mag gerust een klein wonder heten.
Voor een Curriculum Vitae zie deze pagina of de downloadpagina