Rutger van Dijk (1966) geboren als zoon van een onafhankelijk animatie filmmaker, kunstenaar en een film en theater producente, begint zijn carrière in 1984 als theater-technicus bij de Haarlemse Toneelschuur waar hij tot 1989 bij betrokken zal blijven. Van ’85 tot ’88 is hij belichter en apparatuurbeheerder bij Stichting Technische Theatergroep Perspekt.
In het seizoen ‘89/’90 is hij als belichter/stage manager actief voor Karin Bloemen’s “Bosje Bloemen”. Voor de Stichting Orkater doet hij vervolgens een jaar de lichttechniek voor de producties “De Laatste Lucifer” en “De Ivanovs”.
In 1992 keert hij voor een jaar terug naar de Toneelschuur als productieleider. Als freelancer doet hij tussen ’84 en ’94 licht, geluid, projectie, transport en rigging van een groot aantal producties. Ook is hij verantwoordelijk voor de lichtontwerpen van diverse theater- en dansvoorstellingen, festivals, concerten, congressen, evenementen en productpresentaties in binnen- en buitenland.
Vervolgens is hij van ’93 tot ’94 stagemanager tijdens de Europese tour van “Bubbling Brown Sugar”. Zijn tweede Europese tour doet hij in ‘94/’95 als Technical Show Supervisor voor “Saltimbanco” van Cirque du Soleil. Het jaar daarop gaat Rutger van Dijk als Account Manager/Technisch Productieleider aan de slag voor Jansen & Jansen/Focus Showequipment. Hier begeleidt hij o.a. de producties “Evita”, “La Cage aux Folles”, “Torch Song Trilogy”, “Miss Saigon”, “West Side Story”, “Cats” en de Uitmarkt.
In 1997 wordt hij eerst de Nederlandse vertegenwoordiger voor Vari*Lite Benelux (VLB) voor de distributie van Series 200 en Series 300 schijnwerpers. Later wordt hij de manager van Vari*Lite Production Services/EML (VLPS Amsterdam).
In 2000 richt hij samen met Sierk Janszen Ground Zero BV op, dat in 2005 is samengegaan met De Lichtontwerpers Associatie in Rapenburg Plaza. In zijn functie was hij financieel manager, ontwerper, adviseur en projectleider bij de bouw en renovatie van vele musea in Nederland en daarbuiten. Zo was hij onder andere betrokken bij de verbouwing van het Scheepvaartmuseum en de nieuwbouw van het Nationaal Militair Museum. Van Dijk doceerde naast de drukke werkzaamheden van Rapenburg Plaza ook aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en gaf diverse incompany trainingen. Ook was hij als de associated lighting designer betrokken bij het Las Vegas avontuur van Hans Klok.
In 2016 is Rutger begonnen als projectleider, theater- en museumadviseur bij Theateradvies. Hier ontwerpt, coördineert en begeleidt hij de uitvoering van verschillende projecten bij Theateradvies. Hij ontwerpt controlesystemen en AV-installaties en adviseert over verlichting, lichtsturing, content beheer, netwerken en logistiek in theaters en musea.
Vanaf 2018 werkt Rutger vanuit zijn eigen SemMika BV voor vele lichtontwerpers, tentoonstellingsontwerpers, theatermakers en kunstenaars om hen te adviseren en te ondersteunen met technische en productionele zaken. In deze hoedanigheid werkt hij onder andere voor Naturalis, Beeld en Geluid, Paleis Het Loo, Huis van Weldadigheid, HeinzLoopstra Lightdesign, Kossmanndejong, etc.
Dat hij daarnaast nog tijd vindt voor z’n hobby’s (gadgets, speelfilms/series, Citroën DS, Apple, Hymer, muziek) en zijn fijne gezin mag een klein wonder heten.
Voor een Curriculum Vitae zie deze pagina of de downloadpagina